Historie bezpečnostních pásů

Historie bezpečnostních pásů

Andreas 8 června, 2021
Historie bezpečnostních pásů

Historie bezpečnostních pásů

Andreas 8 června, 2021

V ulicích dnešního světa jsou stovky milionů vozidel . Automobily se staly nejoblíbenějším dopravním prostředkem všech dob, a přestože je pravda, že jsou nyní pod zvětšovacím sklem znečištění , zdá se, že jejich hegemonii je téměř nemožné vyvrátit, s výjimkou některých měst, kde převzaly dopravní prostředky nebo alternativní prostředky, jako jsou motocykly a jízdní kola. S těmito jinými vozidly však nemůžeme cestovat na velké vzdálenosti a být mnohem méně bezpečnější než auto. Automobil, který sotva existuje století a jen krátkou dobu, se již stal podstatnou součástí naší společnosti, naší historie. A s ním všechny pokroky , které jsme poznali, zejména zaměřené na zajištění naší bezpečnosti při řízení. Je zajímavé si uvědomit, že ještě před několika desítkami let byla auta celkem nebezpečná , tím méně než nyní.

Bezpečnostní systémy , která jsou dnes standardně součástí vozidel, se zrodily jen před několika desítkami let, kdy se definitivně rozšířilo používání automobilu a nehody začaly být vážným problémem. Bylo zapotřebí vyvinout metodu, aby se zabránilo tolika úmrtím na silnici , k nimž bohužel stále dochází i dnes, ale které jsou díky tomuto typu systému mnohem méně. Máme deformovatelnou karoserii , která způsobuje deformaci vozu tváří v tvář tvrdému nárazu. Samozřejmě také airbag , který předpokládá brzdu při čelním nárazu. Ale především máme bezpečnostní pás , systém, který se začal používat ve válkách, v letadlech a který se do automobilů dostal v polovině dvacátého století, jako ochranné opatření proti jakékoli havárii. Cílem bylo zajistit, aby cestující nebyl vyhozen a zůstal zajištěn na sedadle. Pás v těchto desetiletích nepochybně zachránil miliony životů, a proto si zaslouží, abychom znali jeho historii a vývoj.

Historie

První bezpečnostní pásy byly jen dva body, které držely spolujezdce v oblasti kyčle, aby nemohly být při srážce odhodeny. Nesli je piloti letadel ve druhé světové válce a byl to revoluční systém, který se podnikatel v automobilovém průmyslu Preston Tucker rozhodl kopírovat a nasadit do svých aut. Tucker Torpedo bylo první silniční vozidlo nesoucí tento typ pásu, ačkoli jeho uvedení na trh bylo prakticky osvědčením. Krátce poté, co torpédo Tucker vyšlo, vláda zavřela továrnu Tucker a ponechala myšlenku bezpečnosti ve vozidle poněkud ve vzduchu. Byl by to Henry Ford, kdo by tento koncept bezpečnostního pásu recykloval již na konci 50. let a nabídl jej jako součást svého bezpečnostního balíčku ve vozidle.

Tato časná auta s bezpečnostními pásy se začala dobře prodávat, ale systém stále vyvolával mnoho kontroverzí. Někteří se domnívali, že nejsou tak bezpečné, jak se prodávají, a že ve skutečnosti by to při řízení mohlo být velmi nepříjemné. Byla to švédská firma Volvo , která ji na konci 50. let představila jako standard ve svých vozidlech a díky patentu na tříbodový pás. je ten, který se aktuálně používá a chrání nejen oblast kyčle, ale také celý kmen, který prochází diagonálně od ramene k opačné kyčli. Tento systém se stal velmi populárním a Volvo uvolnilo patent , aby jej mohla jakákoli společnost používat ve svých automobilech, a pochopila, že se jedná o bezpečnostní problém. Postupem času byla zahrnuta i další vylepšení, například inerciální naviják nebo pyrotechnické předpínače , které pomohly zlepšit účinnost těchto pásů.

Typy bezpečnostních pásů

Jak jsme již viděli v předchozím odstavci, v průběhu tohoto minulého století byly navrženy různé bezpečnostní pásy . Od nejjednodušších dvoubodových až po tříbodové, které jsou nejpoužívanější, vytvořené u Volva na konci 50. let. Ty jsou stále nejběžnější u pouličních vozidel, ale najdeme také čtyřsedačkové pásy a vyšší na pět bodů , jako například ty, které přepravují dětské kočárky, aby byly mnohem bezpečnější. V některých případech se také používají pásy ve tvaru X se dvěma diagonálními pásy přes hrudník. Účinnost druhé z nich není tak velká jako u ostatních, i když jsou používány pro atrakce a vozidla, která nejdou příliš rychle.

Je to opravdu účinné při nehodě?

Když se bezpečnostní pás začal v polovině 20. století stávat populárním, o jeho používání se vedlo mnoho kontroverzí. Jeho obhájci tvrdili, že jde o účinný způsob záchrany mnoha životů , jak se později ukáže. Jeho kritici si však mysleli, že by to mohlo být nepříjemné, a dokonce zabránit člověku v rychlém vystoupení z auta v případě nehody. Fungují bezpečnostní pásy opravdu? Podle několika studií provedených v posledních desetiletích je pás nejúčinnějším bezpečnostním systémem pro vozidla. Více než helma, airbag nebo dokonce deformovatelná karoserie. A je to tak, že v současné době a díky technologii pás funguje lépe než kdy jindy , aby splnil své poslání: zabránit tomu, aby nás při srážce vyhodili.

Lze tento systém vylepšit?

Fakt, že nejběžnějšímu systému, tříbodovému pásu , je nyní šedesát let, je důkazem jeho účinnosti. Tento systém byl samozřejmě aktualizován a byl vylepšen o novou technologii , kterou máme, ale kromě ergonomie je obtížné jej dále vylepšovat. Pás již velmi dobře drží cestujícího v případě kolize, aniž by jej poškodil, k čemuž došlo v případě použití dvoubodových pásů. Není nutné jej nosit příliš těsně , jak to dělají závodní jezdci, protože podpora je dostatečná. A navíc jsou napínáky připraveny odolat nárazu vozidla a nepřenášet jej na tělo, ale zpomalit ho. Systém by proto mohl být vylepšen novou technologií, ale jeho základ, jeho patent, je po celá desetiletí prakticky dokonalý a bude tomu tak i nadále.